Hlavná ponuka
Úvod
Chudnutie a Julo Karabinoš
Zverenci
Súťaž JARNÁ PREMENA
Súťaž PREMENA ROKA
Súťaž DO FORMY
Iné súťaže
Spring challenge
Zaujímavé linky
Partneri stránky
Ponuka výživových doplnkov
Kontaktné informácie
OBJEDNÁVKA PROGRAMU
Darčeková poukážka ITS
Darčeková poukážka MT
Návštevnosť stránky
Návštev včera: 173
Návštev dnes: 25
Z knihy odkazov
Simi
Dobry den p.Karabinos chcem sa opytat cvicenie hit
JARNÁ PREMENA
Z fotogalérie

E-mail

Prešľapy v chudnutí

Počet zobrazení článku: 36850

3x5 najčastejších chýb pri chudnutí

Diéta 11-2009Tí, ktorí sa stále vracajú na začiatok chudnutia, poznajú ten pocit: niečo nie je v poriadku! Ale čo? Opýtali sme sa trénera, diabetologičky a psychologičky na 5 najčastejších chýb...


Pýtali sme sa Júliusa Karabinoša, fitness trénera, www.karabinos.sk

ZANEDBANÉ ROZCVIČENIE

Zanedbaná rozcvička môže mať vplyv na zvýšené riziko prípadného zranenia, pretože svaly by sa mali pred cvičením zahriať, aby neboli stuhnuté. Na samotné chudnutie nemôže mať priamy vplyv, keďže seriózne chudnutie je založené na dlhotrvajúcej (40 až 60 minút) aerobnej aktivite. Telesný tuk sa odbúrava zásadne za prístupu kyslíka, teda nie pri anaeróbnom posilňovacom cvičení, keď ako zdroj energie slúžia cukry. Tu je rozcvičenie dôležitejšie.

NESPRÁVNE DÝCHANIE

Správne dýchanie v posilňovni má svoje pravidlá. Spätný, t.j. brzdivý, teda negatívny pohyb je vždy pomalší, vykonáva sa so zadržaným dychom (anaeróbne) a v závere je vdychový. Vyrážaný pohyb je vždy rýchlejší a výdychový. Dobrým príkladom je napríklad kopnutie do lopty. Napriahnutie je vdychové, výkop je výdychový.

CVIČENIE S NESPRÁVNOU ZÁŤAŽOU

Nadmerné záťaže a menší počet opakovaní s dlhšími prestávkami medzi sériami riešia silu a objem svalstva. Pri cvičení na redukciu tuku by sme mali vykonávať vyšší počet opakovaní (ideálne 15 - 20), respektíve spájanie cvikov do supersérií, čo predpokladá použitie ľahšej záťaže. Dôležité je tiež skracovanie prestávok medzi sériami.

NESPRÁVNE VYKONÁVANIE CVIKOV

Dovolím si tvrdiť, že 70% až 80% ľudí v posilňovniach na celom svete nevie cvičiť. Zorientovanie sa v priestore a technicky správne vykonávanie cvikov je pri cvičení vo fitnescentre to najdôležitejšie. Kto nepochopí, že tréning je meditácia (zapojenie mysle = pocitový tréning) a celý systém cvičenia so záťažou je filozofia a životný štýl, nedosiahne výsledky.

NEVHODNÁ STAVBA TRÉNINGU

Byť osobným trénerom je dnes moderné a toto„imidžové" povolanie sa rozširuje priam geometrickým radom. Musím konštatovať, že sú tréneri i trénerky, ktorí nemajú ani potuchy o tom, kedy slúžia ako zdroj energie sacharidy a kedy sa spaľujú tuky. Ich stavba tréningovej hodiny je naozaj na zasmiatie. Dobrý tréning musí začínať rozcvičkou (stačí päť minút), potom nasleduje celá hodina posilňovacieho tréningu (ako zdroj energie slúžia cukry) - zatiaľ stále nechudneme, ale posilňujeme si svaly. Čím máme pevnejšie svaly, tým máme rýchlejší bazálny metabolizmus, čo znamená, že spaľujeme tuky aj v pokoji. Až na záver nasleduje aerobná aktivita, ktorá priamo zaútočí na tuky. Nie naopak!


Pýtali sme sa Miroslavy Herákovej, klinickej psychologičky, psychoterapeutky, www.psychologickecentrum.sk

VRODENÁ PSYCHICKÁ VÝBAVA ČLOVEKA

K jedeniu patrí hryzenie, prežúvanie i cmúľanie, ktoré spôsobuje príjemné, slastné pocity. Táto túžba po slasti môže viesť k nutkaniu na stimuláciu pier, ústnej dutiny a hrdla. Prežitie lahodných pocitov pri prehĺtaní následne vedie k uspokojeniu človeka a pudu jedenia.

EXISTENCIÁLNA ÚZKOSŤ

Chybou je, ak začíname chudnutie v období hlbokej nespokojnosti, frustrácie, smútku alebo pocitov beznádeje. Ak človek prežíva krízu samého seba, je nevyrovnaný a rozjatrený, nemá potom vytvorené vhodné podmienky na udržanie sily, vytrvalosti a vlastného pozitívneho presvedčenia pri chudnutí.

TÚŽBA PO ZÁZRAKU

Túžba po zmene vlastnej nadváhy nestačí. Ak človek poľaví zo svojej vytrvalosti, presvedčenia a sebazapierania, zázrak schudnutia sa nestane. Chudnutie a schudnutie si vyžaduje od človeka celoživotnú zmenu, nie zázraky.

NÍZKE SEBAVEDOMIE A SEBADÔVERA

Nízke sebavedomie. Ak človek od začiatku pristupuje k chudnutiu s nízkou sebadôverou a hovorí si: Mne sa to nepodarí! Neschudnem nech robím čokoľvek! - alebo si počas chudnutia prestane veriť, tak neschudne.

LENIVOSŤ

Chudnutie si vyžaduje aktívneho a odhodlaného človeka. Ak človeka „prepadne" lenivosť vynakladať námahu pri chudnutí, či už lenivosť pohybu, prípravy jedál, lenivosť na vyhradenie si času na jedenie... Vtedy nastáva chyba. Ak by aj prišla chvíľka lenivosti, je potrebné ju čo najskôr odohnať a samého seba posilniť a povedať si: Ja to dokážem!


Pýtali sme sa Viery Doničovej, diabetologičky, www.diabetolog.com

NESPRÁVNY PRÍSTUP

Pri chudnutí ide v podstate o ozdravenie životného štýlu, správne rozloženie fyzického pohybu, dávok a štruktúry jedál. Napríklad ak celý deň nemáme čas najesť sa a večer zjeme hoci len jednu, ale bohatú porciu jedla, zabezpečíme si priberanie. Počas dňa sa metabolizmus nastaví na úsporný režim, keďže nedostáva z vonku energiu v podobe potravín, a keď v tomto režime dostane veľkú dávku jedla večer naraz, nedokáže ju spáliť, ale jej veľkú časť ukladá do zásoby. Aj nedostatok spánku môže podporovať vznik a rozvoj obezity, narúša sa sekrécia hormónov, dáva to podklad k stresu, čo vedie ku zvýšenej konzumácii jedla. Zlá životospráva je základom priberania alebo neschopnosti schudnúť.

ZDEVASTOVANÉ TELO

Existuje množstvo diét, ktoré majú jednostranné zloženie ako je napríklad tuková Atkinsova diéta, vajíčková diéta, rožková a podobne. Aj keď tieto diéty v krátkodobom časovom intervale vedú k schudnutiu, ale v dlhodobom horizonte, ak človek ktorý schudol, nezavedie trvalé zmeny v životospráve, opäť priberie. Navyše držanie jednostranných diét vedie po určitom čase aj k stratám minerálov a vitamínov, čo môže byť zdraviu škodlivé. Hladovanie môže viesť k väčšiemu odbúravaniu svalstva a vlastných bielkovín a tak potom vedie k ochabnutiu tela s menšou stratou tukov ako by sme podľa váhy odhadovali. Diéta teda áno, ale s rozumom a najlepšie s odporúčaním a pod kontrolou odborníka.

POČÍTANIE KALÓRIÍ

Nestačí kalórie len mechanicky rátať. Každý organizmus si totiž vyžaduje inú kalorickú spotrebu, závisí to od veku, pohlavia, fyzickej aktivity, zdravotného stavu. Ak vám odborník rozpočíta, koľko kalórií by ste mali zjesť a budete ich počítať, je ešte dôležité, aby ste si pri chudnutí tieto kalórie rozložili do času, teda na 3 - 5 porcií počas dňa a neskonzumovali ich naraz. Dnes má už väčšina potravinových výrobkov uvedené kalórie na obale v prepočte na 100 g potravín. Môžte však využiť aj kalkulačky kalórií voľne dostupné na internete napr. na www.flora.cz.

NERIEŠENIE SKUTOČNÉHO PROBLÉMU

Pri liečbe obezity a nadváhy je nesmierne dôležité diferencovať, či nemajú inú základnú príčinu, ktorá aj potom zabráni, aby sme dokázali úspešne schudnúť. Napríklad to môžu byť hormonálne poruchy ako nedostatočná sekrécia hormónov štítnej žľazy, zníženie sekrécie ženských pohlavných hormónov. Často ženy priberú v menopauze. Celkovo sa metabolizmus u žien vekom výrazne spomaľuje. Vo veku po 40-tke dokonca až štvornásobne oproti 18 rokom. Znamená to v prenesenom zmysle, že po 40-tke musí žena zjesť 4x menej kalórií ako keď mala 18 rokov, aby nepribrala. Tieto čísla sú približné a nezohľadňujú fyzický pohyb. Aj nedostatok spánku a veľký stres môžu výrazne podporovať rozvoj obezity. Najhoršie je jedenie v neskorých večerných a nočných hodinách, tieto kalórie už organizmus pri zníženom fyzickom pohybe nemá kde spáliť. Existujú aj poruchy príjmu potravy podmienené psychicky, čo patrí tiež do rúk odborníka. Napokon treba prekontrolovať aj užívanie niektorých liekov, ktoré podmieňujú priberanie, sú (lieky hormonálne, niektoré lieky ovplyvňujúce psychiku a iné).

PROBLÉMOVÝ ALKOHOL

Pri všetkých diétach sa alkohol zakazuje, množstvo kalórií, ktoré je v ňom skryté, môže narušiť chudnutie a zabrániť mu aj pri dodržiavaní všetkých ostatných diétnych zásad. Napríklad 1 dcl 45% kalvadosu obsahuje 971 kJ, 1 dcl rumu 925kJ (na porovnanie: plátok ražného chleba obsahuje 701 kJ), svetlé pivo 7 dcl 917 kJ, rovnaké množstvo tmavého piva až 1477 kJ (to je približne ako keby sme zjedli jednu bagetu (120 g), biele víno l dcl 226 kJ, írska whisky l dcl 1042 kJ. Všetky tieto hodnoty nám ukazujú, že alkohol je výrazným zdrojom energie a preto by sme ho pri chudnutí mali naozaj vynechať.
 
 
< novší článok   starší článok >
Otázky a odpovede

Články v médiách
Motivačné články
Informačné články
Súťaž Jarná premena
Do Formy, Postava snů...
Naturálna kulturistika
Dnešný deň
Dnes má meniny
Lucia
Zajtra má meniny
Branislava
Kto je na stránke
Práve je pripojených:
5 Hostí
TOP TRÉNER
TV PROGRAM ONLINE

 
 Seitenanfang