Hlavná ponuka
Úvod
Chudnutie a Julo Karabinoš
Zverenci
Súťaž JARNÁ PREMENA
Súťaž PREMENA ROKA
Súťaž DO FORMY
Iné súťaže
Spring challenge
Zaujímavé linky
Partneri stránky
Ponuka výživových doplnkov
Kontaktné informácie
OBJEDNÁVKA PROGRAMU
Darčeková poukážka ITS
Darčeková poukážka MT
Návštevnosť stránky
Návštev včera: 121
Návštev dnes: 0
Z knihy odkazov
Roman
Pán Karabinoš mám vypuklé brucho,cvičievam naň tri
JARNÁ PREMENA
Z fotogalérie

E-mail
Počet zobrazení článku: 18521 glanc.sk

Už budúci týždeň sa pustíme do klobások, údenej šunky a koláčov. Ak ste ignorovali pôstne obdobie, stále je čas napraviť to.

Štyridsaťdňový pôst, ktorý sa pomaly končí, dnes zrejme dodržuje málokto. Stačí sa pozrieť do tanierov v jedálňach a reštauráciách, na ktorých sa vynímajú vysmážané rezne v zemiakovom cestíčku či kelové polievky s klobásou. Každý poňal „očistu“ po svojom. Napokon, podľa fitnestrénerky Lenky Bórikovej (59) nie je prísne štyridsaťdňové odriekanie mäsa či dokonca mliečnych výrobkov ani dobré.

Ak by ste sa však chceli pri obrane svojich smažených hriechov oháňať týmto názorom, treba upozorniť, že sa netreba vzdávať chudého a zdravo upraveného mäsa... Prečo dlhodobé pôsty nie sú podľa nej zdravé?

„Mäso, mliečne výrobky a vajcia sú potraviny, ktoré sú pre človeka dôležité ako zdroj kvalitných živočíšnych bielkovín s optimálnym zastúpením aminokyselín. Nedostatok bielkovín ako stavebnej látky buniek síce môže spôsobiť aj schudnutie, ale človek neschudne len z tuku, ale aj zo svalov, na ktoré je viazaná voda. Takéto chudnutie nie je zdraviu prospešné,“ vysvetľuje.

Ak sa už rozhodnete pre očistný pôst kedykoľvek v roku, mali by ste živočíšne bielkoviny nahradiť primeraným prísunom potravín rastlinného pôvodu s vyšším obsahom rastlinných bielkovín, aby vám táto zložka v jedálnom lístku nechýbala. Sú to hlavne strukoviny vrátane sóje a výrobkov z nej.

Bez výčitiek

Ak ste teda nestihli očistnú diétu alebo ste boli leniví urobiť si ju a teraz máte zlé svedomie, že ste nechodili tri týždne s fľašou čerstvého smoothie tak ako vaša kamarátka, hlavu hore. Fitnestrénerka tvrdí: „Z času na čas má význam detoxikovať organizmus, či už ovocnými alebo zeleninovými šťavami, zvýšeným príjmom kyslej kapusty alebo kyslomliečnych výrobkov. Pomôže aj jablčná vláknina. Detoxikácia je však spravidla jednodňová, maximálne dvojdňová záležitosť! Po nej musí nasledovať normálna pestrá strava.“

Ak prežijete dva dni na odšťavenej cvikle, jablkách, uhorkách alebo kefíre, na odľahčenie organizmu to úplne postačí! Vyberte si kombinácie zeleniny, ktoré máte rady, a netrápte sa dlhšie než štyridsaťosem hodín. Takýto „pôst“ si môžete dopriať hoci každý mesiac. Lenka Bóriková, ktorá má skúsenosti so ženami držiacimi extrémne diéty, vystríha: „Motivuje ich napríklad chudnutie, respektíve úspech na nejakej súťaži. Priam chorobne vychudnú, stratia menzes, zdravotne sa necítia dobre, sú podráždené. Dôležité je, aby mala žena akúkoľvek diétu či pôst pod kontrolou.“

Pozor na energie

S vekom sa znižuje bazálny metabolizmus. Preto je dôležité prijímať celkovo menej energie.

  • Na energii by sa mali jednotlivé živiny podieľať v približnom pomere: 20 % bielkovín, 50 % sacharidov, 30 % tukov.
  • Ak žena vo veku 20 rokov prijíma denne 7 000 kJ, tridsaťročná by mala prijať 6 500 kJ, štyridsaťročná 6 000 kJ a päťdesiatročná 5 500 kJ.

 

 

Aby lepšie trávilo

Napite sa vody pred jedlom a podporíte tak vytváranie enzýmov, ktoré urýchľujú trávenie. Ak budete piť po jedle alebo počas neho, enzýmy sa zriedia a dôjde k zhoršeniu tráviaceho procesu.

Oklamte žalúdok

Stravovanie založené na častejšom jedení menších porcií jedla udržiava stálu hladinu glukózy v krvi. Vtedy je nádej, že sa vyhnete „vlčiemu hladu“. Vyvážená strava s dostatkom komplexných sacharidov, ktoré prijmete v ryži, zemiakoch, ovsených vločkách, celozrnných výrobkoch či v zelenine, má podobný účinok. Ak vás predsa len prepadne hlad, nikdy nesiahnite po sladkostiach. Zachráni vás: tvaroh, jogurt, ovsené vločky, cereálie, zelenina a pitie nesladených tekutín. „Obranou pred večerným hladom je ísť do postele, ale ak ponocujete, siahnite po tvarohu a zelenine,“ odporúča fitnestrénerka.

Jojo efekt

Čo sa stane, ak sa žena dlhodobejšie snaží schudnúť rôznymi obmedzeniami v jedle a počas pôstu sa rozhodne pritvrdiť diétu? „Ak žena chudne veľmi rýchlo, nekontrolovane a pritom necvičí, určite jej hrozí jojo efekt. Extrémne premeny sú nesprávne a zo zdravotného hľadiska absolútne neakceptovateľné. Pritvrdiť diétu môžu len športovkyne, ktoré vedia, ako ich organizmus zareaguje,“ varuje odborníčka.

Bezpečná očista

Pri dvojdňovom „pôste“ nezabúdajte na tekutiny. Ideálna je čistá voda, ale nemusíte jej vypiť tri litre, ak sa extrémne nepotíte pri nejakej ťažkej práci. Netrápte zbytočne obličky a celý obehový systém. K litru a pol vody pridajte ešte dve šálky priam zázračného nápoja, akým je čaj zo sušeného koreňa púpavy. Púpava lekárska podporuje trávenie, pomáha žalúdku, pečeni aj žlčníku. Znižuje plynatosť a uľaví dokonca pri hemoroidoch, reume a dne. Prečistí celý organizmus.

článok vyšiel 23.3.2016 v internetovom magazíne glanc.sk

 
< novší článok   starší článok >
Otázky a odpovede

Články v médiách
Motivačné články
Informačné články
Súťaž Jarná premena
Do Formy, Postava snů...
Naturálna kulturistika
Dnešný deň
Dnes má meniny
Cecília
Zajtra má meniny
Klement
Kto je na stránke
TOP TRÉNER
TV PROGRAM ONLINE

 
 Seitenanfang